Sigamos construindo soneos colectivos

A semana pasada plegó en o mío correu un chilo d’auxilio d’un amigo a o que conoixié fa uns anyos en un lugar que istes días tamién pide socorro. O lugar en o qual vive se diz Urniza, y en o qual nos conoixiemos, A Selba. Pero creigo que lo millor ye empecipiar toda ista historia dende o prencipio.

Fa tres anyos participé en una trobada en A Selba, un puesto que heba remaniu abandonau dica 2010, quan un grupo de chovens decidioron instalar-se allí y repoblar todas dos casas que formaban o lugar. A la trobada acudiemos muita chent, de muitos puestos, y aduyemos con as nuestras mans a fer mas habitable ixe puesto perdiu en o Prepirineo de Uesca d’o que ya dengún no s’alcordaba. A Selba s’heba quedau vueda un día de 1963, quan os suyos pobladors se veyoron forzaus a marchar en haber estau expropiau por a Confederación Hidrografica de l’Ebro (CHE) por a construcción de l’embalse d’o Grau, quedando tanto a Selba como os lugars d’arredol, completament abandonaus.

Os chovens que viven en a Selba teneban claro que quereban instalar-se en o medio rural, asinas que decidioron trucar a la puerta de concellos, diputacions provincials y de tot aquell que se dignase a recibir-los, pedindo que les deixasen rehabilitar distintos lugars abandonaus. Pero a respuesta estió negativa en totz os casos y a la fin se decidioron por esleir un puesto entre o mar de lugars abandonaus d’o Prepirineo, y o puesto esleiu estió a Selba.  Quan i plegoron, pidioron por escrito a cesión d’o puesto, y a respuesta que recibioron estió o zarre de l’acceso rodau por medio de cletas y candaus, y en mayo de 2011, una carta en a qual les daban ueito días ta ir-se-ne. Pero interpusieron un recurso y… “seguimos con as nuestras vidas”.

Seguntes han informau os habitants d’a Selba, dende alavez s’ha rehabilitau completament o pallar, y a metat d’o tellau d’a casa gran, asegurando tamién a suya estructura. De no estar por istas intervencions, actualment totz dos edificios se trobarían totalment en enrunas. Amás s’han recuperau os hortals, as oliveras y frutals, han escoscau o mont… En abril de 2016 a CHE intermetio una denuncia debant d’a Fiscalía de Uesca, solicitando o desaloix por a vía penal. Estando-les notificada a denuncia a os habitants en abril de 2017, quedando citaus ta un chudicio por usurpación o día 25 de mayo en o chudgau de Boltaña. “A CHE no solament nos quiere fer difuera, sino que amás quiere que carguemos con sancions economicas y penals”, indican os actuals pobladors. “Un d’os puntos en os quals a CHE fa mas hincapié a la hora de chustificar nuestro desaloix, ye que cheneramos un alto risgo d’incendio forestal. Pareixe evident que a nuestra presencia, escoscando lo mont y pastando con o nuestro bestiar, no fa sino reducir-lo. Tamién entendemos que si o mont publico hue en día ye un autentico polvorín, ixo se debe a la dexadez y a l’abandono por parte de l’administración”.

Imachen tomada en o lugar deshabitado de Clamosa, fundau en o sieglo XI y situau chunto a la Selba. Estió abandonau por a construcción d’o pantano d’o Grau. 

En a Selba conoixié a vida en comunidat, o treballo en equipo, a vida en un lugar aislau, os soneos colectivos… Conoixié a chent increyible que traye vida a un mundo rural que se muere, a Anna que viviba allí y feba xabons, a Tom que heba deixau Holanda ta ir-se-ne a vivir en comunidat a una masía catalana, a María que daba clases a migrants, a Yune que soniaba con lugars plenos de vida, a Staci que transformaba o trigo en arte en Lakabe, a Iara, a Dani, a Luis, a Nacho…. Conoixié a chent de Fraguas, an a Fiscalía pide 26 anyos de prisión ta seis d’os suyos habitants y conoixié a Kiko, que en febrero m’escribió ta dar-me a buena noticia de que s’heba meso crabas en Urniza y contar-me que yera treballando con ovellas latxas, y que a semana pasada m’escribió ta mandar-me o mensache que podetz leyer aquí.

No podemos deixar que a Selba, Fraguas y Urniza se queden vuedos. No podemos permitir que tornen a despoblar-se. No pueden fer-les difuera. Si forachitan a las suyas chents, serán expulsando a la vida y, mas que mas, serán condenando a la muerte, unatra vez, a territorios vivos. No se’n van, i remanen. No nos n’imos, i remanimos. Sigamos construindo soneos colectivos.

Category : Actualidat
Tags :