Quan o esdevenidero depende de no perder o pasau

Hue, mierques 16 de setiembre, esfiendo o mío treballo fin de master. Ha estau un treballo en o qual he invertiu muito tiempo pero en o que, mas que mas, he aprendiu muitas cosetas. Lo mas important ye que he aprendiu cosetas que -encara- no son en os libros. O qual, tamién me fa preguntar-me quántas cosas habrán quedau sin documentar y descansarán ta cutio en bell calaxo d’a historia.

[cml_meya_alt itz='722']Entrevistando a Pedro José Gericó, de Sallent de Gállego[/cml_meya_alt]
Entrevistando a Pedro José Gericó, de Sallent de Galligo

O treballo que hue esfiendo se titula Etnoveterinaria en a Val de Tena y Tierra de Biescas. A etnoveterinaria ye a conoixencia y/u l’aplicación de remeyos naturals, transmitius de forma oral y dirichius t’a prevención y curación d’as malotías d’os animals. Ye dicir, a etnoveterinaria estudea cómo se curaba a os animals quan no i heba industrias farmaceuticas. Iste tipo d’estudios cobran gran intrés agora que ye puyando o numero de ganaders que optan por sistemas de producción ecolochicos, dau que o Reglamento vichent de Ganadería Ecolochica (CE) Nº 834/2007 (CE, 2007) sinyala que “s’utilizará preferentment a fitoterapia, que utiliza plantas medicinals en forma d’esencias y extractos y a homeopatía, que permite tractar a l’animal sin deixar residuos en os suyos productos; os sistemas de cría se basarán en a utilización maxima d’os pastos, seguntes sían disponibles a lo largo de l’anyo, habendo d’estar constituida a ración diaria, a o menos un 60% d’a materia seca por forraches”. Motivos por os quals resultan imprescindibles iste tipo de treballos que meten a man de ganaders y tecnicos recursos muit accesibles pero cada vez mas desconoixius.

[cml_meya_alt itz='717']L'augua d'a decocción d'o barrabón s'utiliza ta cicatrizar as feridas[/cml_meya_alt]
L’augua d’a decocción d’o barrabón se fa servir ta cicatrizar as feridas

T’a elaboración d’o estudeo, s’han realizau 31 entrevistas a 30 informants, s’han rechistrau un total de 92 elementos emplegaus con fins medicinals, reproductivos u de producción animal en a Val de Tena y Tierra de Biescas (79 taxons vechetals diferents perteneixients a 47 familias botanicas, 16 remeyos d’orichen vechetal, 1 fungo, 13 remeyos d’orichen animal, 9 minerals, 2 quimicos y 8 manipulacions u atros remeyos).

Manimenos, un 43% d’as personas entrevistadas tiene mas de 80 anyos, mientres que menos d’un 17% en tiene menos de 60. A meya d’edat d’os informants ye de 74 anyos, lo qual mete de manifiesto l’abanzada edat d’as personas con conoixencias en ista materia, y por tanto, a situación de periglo d’extinción en o qual se troban istos sabers, que son, agora, mas necesarios que no nunca a causa d’a necesidat d’alternativas a os productos farmaceuticos.

[cml_meya_alt itz='721']a piedra d'Ordovés ye utilizada ta curar multiples mals, tanto de personas como d'animals.[/cml_meya_alt]
A piedra d’Ordovés ye utilizada ta curar multiples mals, tanto de personas como d’animals.

Ha estau, prou que si, un treballo beroyo, en o qual 30 personas, que no me conoixeban de brenca, decidioron compartir con yo lo que sabeban, lo que heban aprendiu d’os suyos debantpasaus. Un treballo de formación profesional, sí, pero más que más un treballo de trobada con una cultura, una luenga, un paisache y una forma de vida milenarias. Un treballo que no ha feito que empecipiar, porque conto los días ta retrobar-me con istas personas, y ta conoixer a muitas atras y seguir emplindo lo cuaderno de sabers machicos y ancestrals. Porque quiero continar escuitando historias de mullers que cada nueit de Sant Chuan, antes que no amaneixca, salen a recolectar flors de sabuco, tolonxina, menta, malvas… ta confeccionar un ramo que dimpués deixarán ixucar y con o qual ferán saumerios ta curar multitut de mals. Porque quiero seguir escuitando historias d’hombres que penchan en as parideras piedras planas con foraus naturals. Porque quiero seguir escuitando testimonios de chent que acude a curanderos y que bebe augua en la que han ficau una piedra que salió d’o cuerpo d’una cullebra. Porque quiero que Luis, en o suyo polidismo aragonés pandicuto, contine contando-me os secretos que un día le’n contó o suyo güelo. Porque quiero seguir veyendo ovellas negras en os rabanyos, protechius por mostins. Y porque quiero que as siguients cheneracions tamién puedan coleccionar remeyos y parolas que se niegan a morir.